دانستنی

فیلتر روغن

  • 1402 آبان 06

فیلتر روغن چیست ؟

فیلتر روغن دقیقا چه چیزی است و چه کاربردی دارد؟ وظایف اصلی فیلتر روغن چیست ؟ برای خرید فیلتر روغن به چه چیزی باید توجه کنم ؟ اصلا از کجا بخرم ؟ کی بخرم ؟ تمام این موارد را در این مقاله به خوبی و به طور خلاصه یاد میگیریم.

فیلتر روغن خودرو به دو عامل کاملا مستقیم بستگی دارد . بهتر است در ابتدای مقاله این دو مورد یا یادآور شویم تا در ادامه توجه شمارا به خود فیلتر روغن جلب کنیم.

اولین مسئله روغن موتور مصرفی خودرو است. فرقی نمی کند از چه برند فیلتری استفاده میکنید . فیلتر روغن به کمک روغن می آید و فواید آن نصیب موتور خودرو می شود. پس اگر روغن موتور کارآمد نباشد فایده ای ندارد چه فیلتری استفاده می کنید. انتخاب بهترین روغن موتور اهمیت بسیار بالایی دارد که بهتر است در زمان مناسب تعویض شود.

فیلتر روغن صنعتی | اعلام قیمت و خرید فیلتر روغن صنعتی | مانا ...

مسئله مهم دیگر مخزن فیلتر روغن است . به تصویر بالا دقت کنید.سمت راست تصویر فیلتر روغنی است که با مخزن مخصوص خودش عرضه می شود. اما سمت چپ یک فیلتر ( معمولا زرد رنگ ) است که داخل مخزن فیلتر روغن خودرو قرار میگیرد .

برای خودرو هایی ( مانند 206 ) که مخزن آن ها در حین تعویض فیلتر عوض نمی شوند . از مخزن فلزی استفاده کنید . تا از شکستن و اتفاقاتی مانند آتش سوزی داخل موتور یا روغن ریزی جلوگیری کنید .صخ

فیلتر روغن چه کاربردی دارد؟

روغن موتور توسط یک پمپ ( اویل پمپ ) در موتور شروع به گردش می کند . تا هم روغن خنک شود تا بتوان با استفاده از آن موتور را خنک کرد. و هم روغن از فیلتر روغن عبور کند .

در واقع به‌دلیل حساسیت اجزای موتور، جنس آن‌ها که معمولا از فلز‌های آسیب‌پذیر است. نمی‌توان از آب یا هوا برای خنک کردن‌شان استفاده کرد. چرا که آب یا هوا به‌سرعت باعث خوردگی این قطعات می‌شوند.

در حالی که روغن از فیلتر روغن عبور می کند . تمامی موارد آلاینده روغن از آن جدا می شود و داخل فیلتر باقی می ماند. و روغن تمییز به داخل موتور بر می گردد .

تا همین جا به نکته اصلی تعویض به موقع فیلتر روغن اشاره کردیم. تمام موارد آلاینده که در فیلتر می ماند . فقط با تعویض فیلتر از موتور خارج می شود . حال اگر فیلتر روغن به موقع تعویض نگردد این مواد داخل فیلتر جمع می شود و باعث می شود فیلتر به خوبی روغن را از خود عبور ندهد .

اثرات عدم تعویض به موقع فیلتر روغن

بنابراین یک عامل اصلی خرابی موتور خودرو، عدم تعویض فیلتر روغن در زمان مورد نظرش است . چراکه در تمام موارد زیر اختلال ایجاد می شود.

  • کم شدن فشار روغن موتور
  • بالا رفتن دمای موتور
  • کم شدن چسبندگی روغن
  • خوردگی داخل موتور
  • کم شدن طول عمر موتور

برای خرید فیلتر روغن به چه چیزی باید توجه کنیم ؟

در ابتدا اجازه دهید مشخصات یک فیلتر روغن با کیفیت را برای شما لیست کنیم . در صورت به راحتی یک فیلتر روغن خوب را از بد تشخیص می دهید .

فیلترهای روغن در انواع مختلف و با کیفیت‌های متفاوت تولید می‌شوند که در خودروهای متنوع از این انواع استفاده می‌شود. اما به طور کلی یک فیلتر باکیفیت ویژگی‌های مشخصی دارد که باید برای عملکرد بهترش به آن‌ها دقت شود.

  • از کاغذ یا فیلتر باکیفیت، با قابلیت جداسازی و تصفیه بالا برخوردار باشد.
  •  تعداد کاغذ‌ها یا فیلترها در آن زیاد باشد.
  • فیلتر یا کاغذ‌ها در برابر فشار روغن مقاوم باشند و دچار پارگی نشوند.
  • محفظه کار آمد با قابلیت تحمل فشار بالا
  • مجرای مرکزی و دیواره آن در برابر فشار و خوردگی مقاوم باشد و دچار زنگ‌زدگی نشود.
  • از عایق‌بندی مناسب برخوردار باشد و از نفوذ آب یا ذرات دیگر به درون روغن و محفظه پیشگیری کند. همچنین از خروج و نشت روغن جلوگیری نماید.
  • دارای سوپاپ اطمینان باشد.
  • جدا سازی مطلوب ذرات از روغن
  • قدرت جذب بیشتر آلودگی‌ها

در ساخت انواع فیلتر های مرغوب، ‌علاوه بر استفاده از کاغذ های مناسب به موارد دیگر نیز توجه می‌شود، ‌از جمله می‌توان به عدم وجود نشتی در فیلتر، ‌قرارگیری (جا نمایی) صحیح فیلتر در پوسته، ‌انتخاب نوع آلیاژ مصرفی در محفظه و پوشش مطلوب رنگی اشاره نمود.

از کجا فیلتر روغن تهیه کنم

برای تهیه فیلتر روغن در مرحله اول پیشنهاد میکنیم به نمایندگی خودرو مراجعه کنید . اما از جایی که امروزه بسیاری از خرید ها به سمت اینترنت رفته است . در این مقاله برای آسودگی کار شما چند سایت را معرفی می کنیم!

دیجی کالا که یک منبع اصلی برای خرید فروش است و بسیاری از لوازم یدکی ها و اتوسرویس ها با استفاده از پنل فروشندگان شروع به فروش با قیمت متفاوت کرده اند .

باسلام نیز با استفاده از سیستم فروش و ارسال کالا پیشرفته در همین عرصه شروع به کار کرده . توجه کنید که این سایت به صورت غرفه ای مشغول به کار است و شما را مستقیم به فروشنده متصل می کند. ( مانند دیجی کالا واسطه در کار نیست ).

مستر یدکی نیز یک سایت فعال در زمینه فروش قطعات است و می توانید به صورت اقساطی ( اسنپ پی ) از آن استفاده کنید .

زمان تعویض فیلتر روغن

فیلترها فقط تا زمان مشخصی می‌توانند وظیفه خود را به خوبی انجام دهند. اگر فیلتر روغن به موقع تعویض نشود؛ منافذ کاغذ فیلتر مسدود می‌شود که در این حالت به دلیل بالا رفتن فشار در محفظه فیلتر روغن سوپاپ اطمینان تعبیه شده در آن باز شده و جهت جلوگیری از آسیب دیدگی کلی قطعات پیشرانه اجازه عبور روغن بدون پالایش را به سیکل روغن‌کاری می‌دهد. این موضوع موجب بروز مشکلات جدی در قطعات حساس پیشرانه خواهد شد.

زمان تعویض فیلتر روغن معمولا توسط شرکت سازنده اعلام می شود . اما با توجه به نظرات کارشناسان این زمان به عوامل زیادی مثل نوع رانندگی ، آب و هوا ، نوع روغن مصرفی و… نیز بستگی دارد.

به طور کلی هر زمان که روغن موتور در اثر جذب ذرات ناخالصی تغییر رنگ داد و تقریبا به رنگ قهوه‌ای سوخته درآمد، باید فیلتر روغن موتور را تعویض کرد. در حالت عادی نیز توصیه می‌شود فیلتر روغن خودرو در هر مرتبه سرویس روغن که حدود ۶ هزار کیلومتر کارکرد را شامل می‌شود تعویض گردد.

یک نکته مهم پیشنهاد خود اتوسرویس است . فقط توجه داشته باشید که ممکن است سرویس کار فراموش کند که آیا در سرویس قبلی یا در چه کیلومتری . فیلتر روغن شما را تعویض کرده است.
به همین دلیل ما در نرم افزار مدیریت اتوسرویس کارلایت هم برای سرویس کار و هم برای مشتری یادآور تعبیه کردیم . درصورتی که سرویس کار نرم افزار مدیریت تعویض روغن را نصب کرده باشد. تقریبا مشکل زمان تعویض فیلتر تمام مشتریانش برطرف می شود.



در صورت وجود مشکل با شماره 01144156021 تماس حاصل نمایید