دانستنی

چرا نباید تعویض روغن موتور را به تاخیر بیندازید؟

  • 1402 آبان 14

 

روغن موتور برای روانکاری موتور و کاهش اصطکاک بین قطعات متحرک استفاده می شود. اگر روغن موتور خودرو را به تعویق بیاندازید، می تواند بر عملکرد خودرو شما تأثیر بگذارد. در ابتدا، علائم برای رانندگان خیلی محسوس نیست و حتی اگر هم باشد، معمولاً با تعویض روغن برطرف می شود. با این حال، طولانی شدن آن می تواند باعث آسیب دائمی به اجزا شود. همراه ما باشید تا اطلاعاتی کاربردی را درباره تعویض روغن موتور خودرو  بیان کنیم. همچنین ساده ترین نرم افزار مدیریت تعویض روغن را معرفی می کنیم.

عواقب تاخیر در تعویض روغن موتور خودرو

  • علاوه برحفظ سطح روغن، باید به کیفیت روغن نیز توجه داشت.همانطور که روغن قدیمی به گردش در موتور ادامه می دهد، مواد زائدی ایجاد می کند که منجر به عملکرد ناکارآمد موتور می شود.
  • خراب شدن باعث تغییر قوام روغن می شود و تبدیل به لجن می شود که دیگر کارایی لازم را ندارد.

در اینجا به برخی از مشکلات رایج، که اگر روغن موتور را در مدت زمان توصیه شده تعویض نکنید، ممکن است با آن مواجه شوید:

گرمای بیش از حد

علائم و نشانه های داغ شدن بیش از حد موتور کاملاً آشکار است. گیج دما به دلیل قدیمی بودن روغن اغلب به بالاترین نقطه برخورد می کند. به دلیل تغییر قوام، روغنی که تغییر نکرده باشد،قادر به کاهش اصطحکاک نسبت به اول نیست. این افزایش اصطکاک گرمای بیشتری تولید می کند، گرمای موتور می تواند به سایر قسمت ها نیز آسیب برساند.

عملکرد ضعیف موتور

روغن موتور حاوی مواد شوینده،پراکنده کننده و سایر مواد پاک کننده، برای انتقال زباله به فیلتر سوخت است.

با این حال ، پس از زمان معینی زباله سنگین می شود و فیلتر بنزین را مسدد می کند. روغن سنگین، قطعات موتور را مجبور می کند تا سخت تر از گشتاورشان کار کنند که منجر به عملکرد ضعیف موتور می شود.

افزایش مسافت پیموده شده

وقتی روغن موتور خراب می شود، روی سطوح فلزی جمع می شود و اصطکاک را افزایش می دهد. این افزایش اصطکاک موتور را مجبور می‌کند حتی برای عملکرد عادی تلاش بیشتری انجام دهد. بنابراین سوخت بیشتری برای کارکرد موتور مورد نیاز است که باعث کاهش مسافت پیموده شده کلی خودرو می شود. مصرف به دلیل چنین فشاری روی موتور حدود 2٪ تحت تأثیر قرار می گیرد، اما می تواند با گذشت زمان بدتر شود.

خرابی موتور در صورت عدم تعویض به موقع روغن موتور

اگر به مدت طولانی بدون تعویض روغن پیش بروید، ممکن است با خرابی کامل موتور مواجه شوید.علائم اولیه خرابی موتور،شامل دود سفید از اگزوز است، قابل تعمیر است، اما هزینه زیادی برای شما خواهد داشت.

در موارد دیگر، موتور ممکن است به دلیل اصطحکاک بیش از حد بین سطوح فلزی مسدود شود.تعمیر موتور ممکن است همیشه بهترین گزینه نباشد.

کاهش طول عمر خودرو

یک موتور خراب می تواند بر طول عمر کلی خودرو تأثیر بگذارد. روغن کمتر می تواند باعث اصطکاک بیشتر و آسیب به تمام قطعات شود. علاوه بر این، نیروهای اضافی که توسط موتور برای انجام عملکردهای منظم اعمال می شود، می تواند باعث فرسودگی و پارگی بیش از حد و حتی شکستن سایر قطعات شود. همه این مسائل می تواند عمر کلی خودرو را کاهش دهد.

گارانتی ماشین

تمامی فروشگاه های نمایندگی و خودرو سازان ضمانت های خاصی را برای خودرو ها و قطعات آن ارائه می دهند.اما عموما در قرارداد ذکر شده است که در صورت سهل انگاری ،ضمانت نامه باطل می شود. تاخیر در تعویض روغن با چنین بی توجهی مواجه می شود.همچنین می تواند بر حق شما برای ادعای سایر جنبه هایی که گارانتی خودرو پوشش می دهد تاثیر بگذارد.

علائمیکه نشان می دهد ماشین شما نیاز به تعویض روغن موتور نیاز دارد

خودرو علائمی نشان می دهد که نیاز به تعویض روغن دارد. اگر می دانید که چگونه روغن و فیلتر خود را تعویض کنید، می توانید روغن را در خانه تعویض کنید، اما بهتر است اجازه دهید یک متخصص این کار را انجام دهد.

علائم رایج زیر ،نشان دهنده تغییر روغن است:

  • سطح پایین روغن با چراغ قرمز داخل خودرو نشان داده می شود. زمانی که روغن کمتر از حد مطلوب باشد شروع به چشمک زدن می کند.
  • صدای کوبش موتور زمانی که روغن خیلی کهنه شود، شنیده می شود
  • محل پارک خود را بررسی کنید؛ اگر لکه هایی از روغن تیره با بافت چرب وجود دارد، زمان تعویض آن فرا رسیده است.
  • دود اگزوز سفید یا شیری نیز نشان دهنده نیاز به تعویض روغن است.
  • مصرف بیش از حد سوخت یا گرم شدن بیش از حد خودرو.

ساده ترین نرم افزار مدیریت تعویض روغن  

قدرتمند ترین نسخه نرم افزار مدیریت اتو سرویس کارلایت که یک نرم افزار جامع برای اتو سرویس شما با قابلیت های بی شمار و آپدیت مکرر است. تا تجربه فوق العاده از مدیریت هوشمند اتوسرویس خود داشته باشید. این نرم افزار تحت ویندوز هویت کاریتان را در بین مشتریان و رقبا بالا می برد و همچنین مشتریان شما را از دردسرهای دفترچه تعویض روغن راحت خواهد کرد.

قابلیت های نرم افزار مدیریت اتوسرویس کارلایت

  • حافظه قوی
  • عملکرد هوشمند
  • کاربری آسان
  • قیمت منصفانه
  • پشتیبانی نامحدود
  • آموزش کامل
  • به روز رسانی خودکار

سوالات متداول درباره تعویض روغن موتور خودرو

آیا می توانم روغن موتور را خودم عوض کنم؟

اگر بتوانید دهانه فیلتر روغن را در زیر ماشین خود پیدا کنید، می توانید آن را تغییر دهید. اگر قصد دارید خودتان روغن خودرو را تعویض کنید، می توانید نکات مفید را دنبال کنید. با این حال، تغییر در خانه یا استخدام شخصی ممکن است هزینه مشابهی داشته باشد. بنابراین، بهتر است از کمک های حرفه ای استفاده کنید.

کار روغن موتور چیست؟

عویض سیستم روغن موتور را تمیز نگه می دارد. ذرات، خاک، رسوبات و سوراخ های فلزی که با سوخت و هوا به موتور می رسند توسط فیلتر روغن تمیز می شوند. با این حال، روغن با گذشت زمان می‌شود. روغن کثیف که شروع به دست دادن چگالی و خواص خود می کند، باعث ایجاد مشکلاتی در ساییدگی، ایجاد خراش مویرگی و گرم شدن بیش از سطح سطوح فلزی می شود. بنابراین جایگزین روغن برای عمر موتور خودرو مهم حیاتی دارد.

چه زمانی باید روغن موتور را تعویض کنیم؟

روغن موتور خودرو باید به صورت دوره ای تجدید شود.هنگام تعویض روغن موتور،توجه به عواملی مانند نوع سوخت خودرو،منطقه استفاده از خودرو،شرایط آب و هوایی مفید است.اگر چه فواصل تعویض معمول روغن خودرو های دیزلی ،بنزینی و LPG متفاوت است،توصیه می شود روغن را هر 5000-10000 کیلومتر تعویض کنید.با مشاهده کارت تعویض روغن در زیر کاپوت،روی شاسی یا اطراف موتور به راحتی می توانید مناسب ترین نوع روغن موتور را برای خودروی خود پیدا کنید.

در انتخاب روغن موتور چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

باید توجه داشت که آیا روغن موتوری که انتخاب می کنید با موتور وسیله نقلیه شما سازگاری دارد یا خیر.با مشاهده مقادیر ACEA و API میتوانید کیفیت و عملکرد روغن موتور را بررسی کنید.

شما می تانید روغن موتور را مطابق با جزئیاتی مانند ویژگی خودرو، نوع سوخت، اندازه موتور، ساختار موتور و سال ساخت انتخاب کنید.

آیا تعویض روغن موتور باعث افزایش عملکرد خودرو می شود؟

تعویض روغن موتور یکی از مسائلی است که بر عملکرد خودرو تاثیر می گذارد.قطعات اصلی مانند بلبرینگ موتور،پیستون ها،رینگ ها و دیواره های سیلندر برای جلوگیری از اصطحکاک فلز در موتور نیاز به روغن کاری دارند.روانکاری موثر این قطعات با کاهش اصطحکاک از گرم شدن بیش از حد جلوگیری می کند.

افزایش خاصی در کشش و عملکرد نیز می تواند احساس شود زیرا قطعات متحرک راحت تر کار می کنند.پس از تعویض روغن، موتور ساکت تر ،کار آمد تر و سالم تر کار می کند.

چرا نباید تعویض روغن موتور را به تاخیر بیندازید؟

روغن موتور برای روانکاری موتور و کاهش اصطکاک بین قطعات متحرک استفاده می شود. اگر روغن موتور خودرو را به تعویق بیاندازید، می تواند بر عملکرد خودرو شما تأثیر بگذارد. در ابتدا، علائم برای رانندگان خیلی محسوس نیست و حتی اگر هم باشد، معمولاً با تعویض روغن برطرف می شود. با این حال، طولانی شدن آن می تواند باعث آسیب دائمی به اجزا شود.

 

 

 

 



در صورت وجود مشکل با شماره 01144156021 تماس حاصل نمایید