دانستنی

از کجا بفهمیم روغن موتور خودرو نیاز به تعویض دارد؟

  • 1402 بهمن 15

همانطور که میدانید موتور خودرو، از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است. این قسمت‌های متحرک، برای این‌که در اثر حرکت و زمان، دچار آسیب نشوند باید به طور منظم روغن‌کاری شوند. روغن ماشین نیز با گذشت زمان کیفیت اولیه‌ خود را از دست می‌دهد. از طرفی گرد و غبار، خاک، زباله‌های موتور و محیط نیز می‌توانند روغن را آلوده کنند. پس دانستن بهترین زمان تعویض روغن موتور خودرو حائز اهمیت است.

 روغن موتور خودرو برای عملکرد مناسب موتور در طول زمان نقش اساسی را ایفا می کند. نقش اصلی روغن موتور، روغن کاری قطعات به کار رفته در موتور می باشد. روغن موتور باعث می شود تا اصطکاک بین این قطعات کاهش یافته و موتور طول عمر بالاتری داشته باشد.

برای افرادی که به سلامت خودرو و هزینه مصرفی خود اهمیت می دهند، تعویض به موقع روغن موتور خودرو بسیار اهمیت دارد. زیرا در صورت عدم تعویض روغن باید هزینه سنگین تعویض قطعات رو به مرور زمان پرداخت کنید .

وظایف مهم روغن موتور ماشین

  1. کاهش اصطکاک و روانکاری
  2. خنک کردن قطعات
  3. تمیز کردن 
  4. حفاظت در برابر خوردگی

علائم و نحوه تشخیص زمان تعویض روغن موتور خودرو

هر خودرویی با افزایش سال تولید، افزایش مسافت پیموده یا رانندگی در آب و هوای مختلف، به تغییرات مکرر روغن نیاز دارد. در ادامه همراه ما باشید تا علامت هشداردهنده را بیان کنیم که نشان می‌دهد بهترین زمان برای تعویض روغن چه زمانی است.

بسته به سن خودرو، نوع روغن و شرایط رانندگی، فواصل تعویض روغن متفاوت خواهد بود. قبلاً تعویض روغن هر ۳۰۰۰ کیلومتر عادی بود اما با روانکاری های مدرن، اکثر سازندگان موتورهای امروزی فواصل تعویض روغن را بین ۵۰۰۰ تا ۷۵۰۰ کیلومترتوصیه می کنند.

ابتدایی ترین راه این است که چراغ تعویض روغن در خودروی شما روشن شود، به این منظور است که روغن کافی در سیستم وجود نداشته باشد. درمواقع حادتر، چراغ چک موتور روشن می شود. این خودروی شما است که هشدار می دهد که اوضاع آنقدر خراب شده که موتور به دلیل مشکل قطعات و یا روغن کاری نبودن در معرض آسیب است.

برخی از علائم زمان تعویض روغن موتور خودرو:

روشن شدن چراغ تعویض روغن یا چراغ چک

کاهش یافتن سطح روغن موتور خودرو

صدای موتور و ضربه زدن

روغن تیره و کثیف

دود اگزوز

مسافت پیموده بیش از حد معمول

بوی سوختگی

بهترین روش برای یادآوری زمان تعویض روغن موتور خودرو

تا اینجای نوشتارمتوجه شدیم که، یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در موتور وجود روغن موتور مرغوب و باکیفیت است. زمان‌هایی که خودرو در حال حرکت است، دمای موتور به بالاترین میزان ممکن می‌رسد. همین عامل نیز می‌تواند روی عملکرد قطعات موتور تاثیر بسزایی داشته باشد.

به صورت کلی می‌توان گفت که روغن نقش کلیدی و اصلی محافظت از موتور خودرو را ایفا می‌کند. پس نباید از تعویض به موقع آن غافل شد.

حال می خواهیم به شما بهترین نرم افزار تعویض روغن را معرفی کنیم. کارلایت یک نرم افزار هوشمند مدیریت اتوسرویس می باشد که توسط گروه تخصصی برنامه نویسی لایت کمپانی طراحی، تولید و عرضه شده است. این نرم افزار دارای ویژگی های منحصر به فردی من جمله:

رابط کاربری ساده

به روز رسانی خودکار

پشتیبانی حرفه ای و رایگان

قیمت متناسب

آموزش کامل

ارسال پیامک به صورت کاملا شخصی سازی شده

تاریخچه قوی

دارای داشبورد بسیار کاربردی

می باشد. شما همراهان گرامی میتوانید برای مشاوره رایگان قبل از خرید این نرم افزار مدیریت اتوسرویس با کارشناسان فروش کارلایت تماس حاصل فرمایید.

تعمیرکاران و صاحبان مجموعه اتوسرویس با خرید این نرم افزار کاربردی علاوه بر بالا بردن هویت کاری خود، به میزان قابل توجهی هزینه های تبلیغاتی خود را کاهش میدهند. و همچنین مشتریان نیز از مشکلات و دردسرهای داشتن دفترچه فیزیکی و یا فراموش کردن زمان تعویض روغن و سرویس خودرو نجات پیدا می کنند. 



در صورت وجود مشکل با شماره 01144156021 تماس حاصل نمایید