انتخاب روغن موتور مناسب، یکی از مهمترین بخشهای نگهداری از خودرو و موتور سیکلت است. بسیاری از رانندگان تصور میکنند که روغن خودرو و روغن موتور سیکلت تفاوت چندانی ندارند و حتی میتوانند به جای یکدیگر استفاده شوند. اما واقعیت این است که روغن موتور سیکلت و خودرو از نظر ترکیبات، ویسکوزیته و عملکرد تفاوتهای اساسی دارند و انتخاب نادرست آنها میتواند باعث کاهش عمر موتور شود. در ادامه، به بررسی کامل این تفاوتها میپردازیم.
اگر صاحب یک اتوسرویس هستید، با استفاده از نرم افزار تعویض روغنی کارلایت، می توانید به صرورت هوشمند، زمان سرویس دوره ای خودرو مشتریان خود را مدیریت کنید و با ارائه خدمات کاربردی، یک اتوسرویس بروز داشته باشیدو
اصلیترین تفاوت میان این دو روغن در نحوه عملکرد موتور است. موتور سیکلتها به دلیل دور موتور بالاتر و طراحی خاص کلاچ و گیربکس، به روغنی نیاز دارند که علاوه بر روانکاری، بتواند کلاچ تر و قطعات گیربکس را هم پوشش دهد. در حالی که روغن خودرو بیشتر روی روانکاری قطعات پیشرانه و کاهش اصطکاک متمرکز است.
روغن موتور سیکلت معمولاً حاوی افزودنیهای خاص ضدسایش و ضدلغزش برای کلاچ تر است، در حالی که در روغن خودرو چنین افزودنیهایی یا وجود ندارند یا عملکرد متفاوتی دارند. به همین دلیل استفاده از روغن خودرو در موتور سیکلت میتواند باعث لغزش کلاچ و افت کارایی موتور شود.
ویسکوزیته یا همان گرانروی روغن، نشاندهنده میزان غلظت و روان بودن آن است. روغن موتور سیکلتها اغلب در شرایط دمایی بالا باید پایدار بمانند، چون موتور سیکلتها نسبت به خودرو سریعتر داغ میکنند. در مقابل، روغن خودروها بر اساس وزن و نوع پیشرانه طراحی میشوند و طیف گستردهتری از ویسکوزیته دارند.
این یکی از پرتکرارترین سوالات کاربران است. پاسخ ساده این است که خیر، توصیه نمیشود. استفاده از روغن خودرو در موتور سیکلت ممکن است در کوتاهمدت مشکلی ایجاد نکند، اما در بلندمدت باعث آسیب به گیربکس، کاهش عمر کلاچ و افزایش استهلاک موتور خواهد شد. همیشه بهتر است از روغنی که کارخانه سازنده توصیه کرده استفاده کنید.
انتخاب روغن موتور باید بر اساس توصیه کارخانه سازنده باشد. برای خودروها معمولاً روغنهای سنتتیک یا نیمهسنتتیک با استاندارد API و ACEA پیشنهاد میشود، در حالی که موتور سیکلتها نیاز به روغنهای مخصوص با استاندارد JASO MA یا MA2 دارند. استفاده از روغن باکیفیت و تعویض به موقع آن، کلید افزایش عمر مفید موتور است.
روغن موتور خودروها معمولاً بین ۷ تا ۱۰ هزار کیلومتر کارکرد دارد، در حالی که روغن موتور سیکلت به دلیل دور موتور بالاتر و دمای کاری بیشتر باید هر ۲ تا ۳ هزار کیلومتر تعویض شود. این تفاوت نشان میدهد که موتور سیکلتها فشار بیشتری به روغن وارد میکنند و نیازمند تعویض سریعتر هستند.
شرایط آبوهوایی نقش مهمی در انتخاب روغن موتور دارد. در مناطق گرم، روغن با ویسکوزیته بالاتر (مثل 20W-50) برای جلوگیری از رقیق شدن مناسب است. در مناطق سرد، روغن با ویسکوزیته پایینتر (مثل 5W-30) باعث استارت راحتتر و روانکاری سریعتر میشود. این موضوع برای هر دو وسیله مهم است، اما موتور سیکلتها به دلیل حجم روغن کمتر، حساسیت بیشتری دارند.
فیلتر روغن خودرو معمولاً بزرگتر و پیچیدهتر است چون حجم روغن بیشتری در سیستم جریان دارد. در مقابل، موتور سیکلتها از فیلترهای کوچکتر و سادهتر استفاده میکنند که نیاز به تعویض سریعتری دارند. استفاده از فیلتر غیراستاندارد در هر دو وسیله میتواند باعث گرفتگی کانالهای روغن و آسیب جدی به موتور شود.
بله. روغن تقلبی در خودرو میتواند باعث رسوبگذاری، افزایش مصرف سوخت و افت توان موتور شود. در موتور سیکلت اما، به دلیل وجود کلاچ تر، این آسیبها شدیدترند و ممکن است باعث لغزش کلاچ، سوختن دیسک و داغ شدن سریع موتور شوند. بنابراین خرید روغن اصل از فروشگاه معتبر، اهمیت دوچندان دارد.
مطالعه بیشتر: تشخیص روغن موتور اصل از تقلبی
تفاوت روغن موتور خودرو و سیکلت در ظاهر ممکن است کم به نظر برسد، اما در عملکرد، ترکیبات و استانداردها اختلاف زیادی دارند. استفاده از روغن نامناسب میتواند منجر به کاهش کارایی موتور، افت شتاب و حتی خرابی قطعات حیاتی شود. بنابراین همیشه برای انتخاب روغن مناسب، به توصیه کارخانه سازنده و شرایط رانندگی توجه کنید.
1. آیا روغن موتور سیکلت گرانتر از روغن خودرو است؟
بله، به دلیل ترکیبات خاص و افزودنیهای مخصوص کلاچ، معمولاً قیمت روغن موتور سیکلت بالاتر است.
2. هر چند وقت یکبار باید روغن موتور سیکلت تعویض شود؟
معمولاً هر 2000 تا 3000 کیلومتر، بسته به نوع روغن و شرایط رانندگی.
3. آیا روغن خودرو میتواند موقتاً در موتور سیکلت استفاده شود؟
تنها در شرایط اضطراری و کوتاهمدت ممکن است، اما در درازمدت به موتور آسیب میزند.
برای مشاوره رایگان با شماره 09939092103 تماس حاصل نمایید